poniedziałek, 25 lutego 2013

Gulasz wieprzowy wg Jamiego Olivera

Udało mi się kupić po okazyjnej cenie Kulinarne Wyprawy Jamiego i nie dziwię się tak wielu pozytywnym opiniom na temat tej książki. Sporo przepisów poczeka na wypróbowanie, kiedy nadejdzie sezon na cukinie, jagody itd. Gulasz z tego przepisu (lekko zmodyfikowanego przeze mnie) smakuje prawie jak wołowina i naprawdę rozpływa się w ustach. Jamie w swojej książce napisał, że tego typu gulasze są ważnym elementem kuchni greckiej. W Grecji jeszcze nie byłam, ale chętnie spróbowałabym takiego gulaszu w jakiejś klimatycznej restauracyjce... Rozmarzyłam się, ale chciałam napisać o czym ważnym ;) Właśnie tym przepisem chciałabym rozpocząć akcję Jamie Oliver - przepisy z podróży. Zapraszam wszystkich do dodawania przepisów kulinarnych do tej akcji, razem może stworzyć internetową biblioteczkę przepisów Jamiego Olivera inspirowanych podróżami :) 

Składniki (4 porcje)*:
- oliwa
- 0,6 kg surowej szynki wieprzowej bez kości pokrojonej na kawałki o boku 1,5 cm**
- ok. 70 ml czerwonego wina
- 1/2 łyżki czerwonego octu winnego
- 1/2 pora pokrojonego w grube plasterki
- 1 czerwona papryka pokrojona w kostkę
- 1 marchewka pokrojona w plasterki
- 1/2 łyżeczki suszonego oregano***
- sól morska i świeżo zmielony pieprz
- szklanka przecieru pomidorowego + 1/2 szklanki wody****
- 100 g suszonych śliwek grubo pokrojonych
- sok z połówki cytryny
- pietruszka do posypania

Podgrzej trochę oliwy w dużym garnku o grubym dnie. Dodaj wieprzowinę i obsmażaj ją przez ok. 10 minut, mieszając od czasu do czasu. W tym samym czasie na osobnej patelni z oliwą podsmaż marchewkę, paprykę, pora oraz oregano(i inne zioła) przez ok. 10-15 minut, mieszając od czasu do czasu. Kiedy kawałki mięsa będą złote z obu stron, dodaj wino i ocet winny. Duś wszystko przez 5 minut, aż 2/3 płynu wyparuje. Wtedy dodaj gotowe podsmażone warzywa oraz przecier pomidorowy i wodę. Dopraw wszystko solą, pieprzem. Doprowadź wszystko do wrzenia, następnie zmniejsz ogień i duś potrawę przez ok. 1 godzinę, aż mięso zacznie się rozpadać. Po tym czasie dodaj pokrojone śliwki i gotuj bez przykrycia ok. 25 minut. Na koniec dopraw, polej sokiem z cytryny i posyp pietruszką. Podaj np. z ryżem.

*Zrobiłam z połowy składników podanych w książce i spokojnie starczyło na obiad dla 4 osób.
**Jamie Oliver kroił na kawałki o boku 4 cm, ale dla mnie takie są za duże i dzięki mniejszym kawałkom zmniejszyłam czas gotowania.
*** Oprócz oregano przyprawiłam jeszcze bazylią, majerankiem, papryką słodką, chili cayenne, pieprzem ziołowym i szczyptą cukru brązowego.
****Jamie w oryginalnym przepisie dawał tylko łyżkę przecieru pomidorowego, ale ja wolę jak jest więcej przecieru.

Jamie Oliver - przepisy z podróży

2 komentarze:

  1. Wygląda smakowicie :) Fajnie, że nie trzymałaś się ściśle przepisu i dodałaś coś od siebie:)

    Ściskam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym razem chciałam się trzymać przepisu, ale wyszło jak zawsze :P

      Usuń

Dziękuję za komentarz i zapraszam do obserwowania :)
Anonimie, proszę podpisz się, chociaż imieniem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...